Praktijkexamen

rijexamen-tips(11)
Rijexamen tips
16/08/2018

Praktijkexamen

Praktijkexamen tips Rijschool Utrecht

De 7 meest gemaakte fouten tijdens het praktijkexamen

Maak onderstaande fouten niet en slaag in één keer voor je rijbewijs

Na weken, misschien wel maanden van autorijlessen is het eindelijk zo ver: het praktijkexamen staat voor de deur! Je hoopt natuurlijk dat je in één keer slaagt, maar dat is helaas niet voor iedereen weggelegd. In dit artikel vertelt Rijschool Utrecht Selectadrive je wat de meest gemaakte fouten zijn tijdens het praktijkexamen. Zorg ervoor dat jij deze fouten niet maakt als je gaat afrijden en vergroot zo de kans dat je in één keer slaagt.

Kijkgedrag

Tijdens de rijlessen die je hebt gevolgd heeft je rijinstructeur gehamerd op je kijkgedrag. De examinator let tijdens het praktijkexamen heel goed - en bijna zonder dat je het merkt - op hoe jij kijkt tijdens het rijden. Veel examenkandidaten zijn zo zenuwachtig dat ze niet meer op de juiste manier kijken. Zorg ervoor dat je een goede balans vindt tussen het kijken in de spiegels en het uitvoeren van een bepaalde manoeuvre. Kijk dus niet te gehaast, maar ook zeker niet te lang in de spiegels. Het is belangrijk dat je de examinator aantoont dat je een goed overzicht hebt op de verkeerssituatie.

Plaats op de weg

In het theorieboek heb je geleerd dat we het liefst zoveel mogelijk aan de rechterkant van de weg rijden. Dit klopt, maar gaat natuurlijk niet in alle gevallen op. Het klinkt misschien logisch, maar zorg ervoor dat je niet te dicht langs fietsers, geparkeerde auto’s of obstakels rijdt. Daarnaast moet je altijd goed én op tijd voorsorteren, zodat je nooit een afslag mist of een opdracht van de examinator niet (goed) kunt uitvoeren. Let er daarnaast op dat je niet te nonchalant op de examinator overkomt, bijvoorbeeld door te ruime of te krappe bochten te nemen.

Bijzondere verrichtingen

Bij het uitvoeren van bijzondere manoeuvres is het eigenlijk het belangrijkste dat je alle handelingen veilig verricht. De meeste examenkandidaten zijn zo gefocust op de handeling zelf, dat ze vergeten om zich heen te kijken. Als jij tijdens het uitvoeren van een bijzondere verrichting vergeet te kijken of het veilig is, kun je er eigenlijk wel van uitgaan dat je gezakt bent. Omdat jij bezig bent met een bijzondere handeling, heeft al het overige verkeer voorrang. Houd het overige verkeer daarom voor, maar ook zeker tijdens, het uitvoeren van de bijzondere verrichting goed in de gaten.

Snelheid

In principe moet je altijd proberen de maximaal toegestane snelheid te rijden. Op deze manier rijdt je goed mee met het verkeer voor je en houdt je het verkeer achter je niet onnodig op. Ook op het gebied van snelheid is het belangrijk dat je tijdens het praktijkexamen de juiste balans weet te vinden. Examenkandidaten die te angstig zijn rijden vaak langzamer dan de maximaal toegestane snelheid en de kandidaten die juist willen laten zien dat ze totaal niet angstig zijn rijden vaak te hard. Beiden scenario’s zijn niet goed. Het is heel belangrijk dat je in elke verkeerssituatie adequaat reageert en je snelheid aanpast als de situatie daar om vraagt.

Inhalen

Als je gaat afrijden zul je altijd een stukje op de snelweg moeten rijden. Op de een of andere manier veranderen examenkandidaten altijd als ze de snelweg op moeten. De snelheid moet omhoog en er zijn ineens heel veel auto’s. Als je tijdens je praktijkexamen aan auto of vrachtwagen inhaalt, zorg er dan voor dat je voldoende afstand houdt bij het inhalen. Het is daarnaast heel belangrijk dat je genoeg snelheid maakt tijdens het inhalen. Het is zelfs geen probleem als je even harder rijdt dan de maximaal toegestane snelheid. Een inhaalactie moet namelijk zo snel mogelijk uitgevoerd worden, zodat je andere verkeersdeelnemers niet hindert.

Verkeersborden over het hoofd zien

Veel examenkandidaten zijn tijdens het afrijden te druk bezig met het rijden en het overige verkeer. Dit zorgt ervoor dat er minder focus uitgaat naar verkeersborden en andere markeringen op de weg. Examinatoren testen hoe goed jij op dit soort verkeersregels let door de opdrachten die ze geven zo vaag mogelijk houden.

“Rechtsaf bij de eerstvolgende mogelijkheid”, is daar een goed voorbeeld van. Bijna iedereen gaat zich, zonder op onder anderen verkeersborden te letten, direct klaarmaken om de opdracht uit te voeren. Het kan zijn dat de eerstvolgende mogelijkheid een straat is waar je niet in mag rijden met een auto. Let hier dus goed op bij het afrijden.

Onzekerheid

Zorg ervoor dat je besluitvaardig rijdt en ook zo op de examinator overkomt. Kijk altijd goed vooruit, zodat je bepaalde situaties aan kunt zien komen en voldoende tijd hebt om er op een veilige manier op te reageren. Je kunt je besluitvaardigheid vergroten door: 1. de auto goed te beheersen 2. er vertrouwen in te hebben dat jij de auto altijd de baas bent 3. afstanden en snelheden goed leren inschatten (denk aan gevaarherkenning van je theorie-examen) 4. ver vooruit kijken, zodat je voldoende tijd hebt om op tijd (de juiste) beslissing te maken